loading...
food for your mind
One anonymous بازدید : 156 پنجشنبه 04 دی 1393 نظرات (0)

 

یکی از راههای شناسایی کانی ها،رنگ و رنگ خاکه

*رنگ پودر آن* میباشد.

 

 

نام کانی

رنگ

فیروزه

آبی فیروزه ای

مالاکیت

سبز

یاقوت

قرمز

آمتیست

بنفش

عقیق

قرمز

الیوین

سبز زیتونی

گوگرد

زرد

درکوهی

بی رنگ

 

One anonymous بازدید : 119 پنجشنبه 04 دی 1393 نظرات (0)

 

  • به توانایی کانی در انعکاس ،عبور یا جذب نور،جلا گفته میشود.
  • انواع جلا به دون نوع فلزی و غیر فلزی است.
  • فلزی:مانند پیریت،گالن و هماتیت
  • غیر فلزی:الماسی:مانند الماس           2-شیشه ای:مانند هالیت،انواع کوارتز و الیوین    3-چرب:مانند تالک و گرافیت  4-صمغی:مانند کهربا
One anonymous بازدید : 167 شنبه 29 آذر 1393 نظرات (0)

 

به موادی که 5 ویژگی زیر را داشته باشند کانی گفته میشود و اگر یکی ازین ویژگی های زیر را نداشته باشد ،دیگر کانی نیست.
1-جامد باشد.
2-متبلور باشد.
3-طبیعی باشد.
4-معدنی باشد.(آلی نباشد)
5-ترکیب شیمیایی نسبتا ثابتی داشته باشد.
One anonymous بازدید : 115 شنبه 29 آذر 1393 نظرات (0)

 

  • حدود 9/5 درصد پوسته ی زمین از 8 عنصر زیر که به نام عناصر سنگساز خوانده میشوند تشکیل شده است و 1/5 درصد دیگر پوسته ی زمین توسط سایر عناصر جدول مندلیف ساخته شده است.

  • عناصر سنگساز به ترتیب فراوانی عبارتند از؛

  • 1-اکسیژن  2-سیلسیم  3-الومینیوم  4-آهن  5-کلسیم  6-سدیم  7-پتاسیم 8-منیزیم

One anonymous بازدید : 117 شنبه 22 آذر 1393 نظرات (0)

 برای اینکه جریانی دائمی در مدار ایجاد شود نیاز به انست که در دوسر مدار به طور دائم اختلاف پتانسیل ایجاد شود.پیل،باتری و ژنراتور یا دنیام وظیفه ایجاد اختلاف پتانسیل دو سر مدار را دارند.

پیل:انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل میکند.

اجزای پیل:

1-الکترود منفی مانند: فلزی رویzn

2-الکترود مثبت مانند:فلز مسcu

3-الکترولیت مانند: اسید سولفوریکs2so4

با وارد کردن دو تیغه ی مس و روی در محلول رقیق اسید سولفوریک ، فلز روی با اسید واکنش داده و در نتیجه جریان الکترون از روی به مس برقرار میشود و انرزی پتانسل شیمیایی و الکتریکی تبدیل میشود.

One anonymous بازدید : 112 شنبه 01 آذر 1393 نظرات (0)

در دو طرف استخوان های دراز و وسط انها بخش هایی غضروفی بنام غضروف های اتصال به طور مرتب استخوان سازی می کنند و بر درازای استخوان می افزایند.

غضروف های اتصال در سن 18 تا 25 سالگی کاملا استخوانی میشوند و با این عمل رشد طولی استخوان ها پایان می یابد .

پرده ای از جنس بافت پیوندی به نام ضریع که از دو لایه ساخته شده،اطراف استخوان را فرا گرفته است.لایه داخلی ضریع به سلول های  استخوانی بافت متراکم چسبیده است. پرده ی ضریع موجب رشد قطری استخوان میشود.

One anonymous بازدید : 118 پنجشنبه 29 آبان 1393 نظرات (0)

بافت استخوانی از ماده ی زمینه ای و سلول های استخوانی که در ماده ی زمینه ای قرار گرفته اند.ساخته شده است.ماده ی زمینه ای استخوان شامل دونوع شکل دار و بی شکل است . نوع شکل دار آن دارای رشته های پرو تئینی است به نام کلاژن است که مواد معدنی بروی آن رسوب کرده اند.ماده ی زمینه بی شکل از مواد آلی به نام اوسئین و مواد معدنی ساخته شده است که بیشتر ريا،املاخ کلسیم و فسفات میباشند.

انوع بافت استخوانی؛

1/متراکم: در تنه ی استخوان های دراز و بخش خارجی اسنخوان های پهن و کوتاه وجود دارد و از مجموعه هایی به نام سیستم هاورس ساخته شده است.

2/ اسفنجی: در دو سر استخوان دراز و بخش میانی استخوان های پهن و کوتاه وجود دارد.

رشته های پروتینی موجود در بافت اتخوانی وظیفه مقاوم سازیاستخوان در برابر ضربه را دارند اگر یک تکه استخوان مرغ را روی شعله قرار دهیم و سپس به آن ضربه بزنیم به راحتی مشکند زیرا پروتئین های آن آسیب دیده اند.به همین دلیل در افراد مسن که پروتئین سازی کاهش می یابد ،استخوان ها شکننده میشوند.

املاح موجود در بافت استخوانی عامل سختی استخوان هستند. در کودکانی که رژیم غذایی آنها دارای کمبود املاح کلسیم است،استخوان ها نرم میشوند و استخوان های پا حالت پرانتزی می گیرند(راشیتیسم). در میان سالی و کهن سالی،کمبود کلسیم موجب کاهش چگالی استخوان و پر حفره شدن آن میشود(پوکی استخوان).کمبود ویتامین  D و بی تحرکی میتواند زمینه ساز ابتلا به این عارضه باشد. البته ویتامین C نیز در کاهش ابتلا به این عارضه موثر است.پوکی استخوان در زنان خصوصا زنان بالای 50 سال شایع تر است . تعداد کل استخوان های بدن اسنان 206 عدد است که از نظر  شکل میتوان آنها را به سه دسته ی استخوان های پهن ،کوتاه و دراز طبقه بندی نمود:

 

انواع استخوان از نظر شکل؛

1/پهن: جمجمه،صورت،جناغ،دنده ها

2/  کوتاه: بند انگشتان، مچ دست و پا و مهره ها ،کشکک زانو ، استخوان های گوش میانی

3/ دراز: ران ، زند زیرین،زند زبرین،درشت نی و نازک نی

 

One anonymous بازدید : 102 پنجشنبه 29 آبان 1393 نظرات (0)

پوست دارای گیرنده های درد،،دما(سرماو گرما) و گیرنده های میکانیکی (حساس به لمس و فشار) است. هریک ازین گیرنده ها دندریت هایی ازیک یا چند نورون هستند که اثر محرک را به پیام عصبی تبدیل میکند.اغلب دندریت های این گیرنده ها را پوششی از بافت پیوندی احاطه کرده است.اعصاب متصل به گیرنده ها(بن ها) در واقع انشعابات رشته های عصبی نورون های حسی-نخاعی هستند.بن ها به نام کاشفان آنها نام گذاری شده است.برای مثال،بن های مایسنر،پاچینی،رافینی و ... هستند.انتهای اعصاب حساس به درد برهنه هستند و به بن وارد نمیشوند.

One anonymous بازدید : 336 پنجشنبه 29 آبان 1393 نظرات (0)

بینی اندام حس بویایی است و گیرنده هایی بویایی در مخاط زرد سقف حفره ی بینی قرار دارند در بینی انسان،بخش بخش های دیگر مخاط که  مخاط قرمز تنفسی نامیده میشوند ، در بویایی نقش ندارند. در جانورانی که حساسیت بویایی زیادی دارند،بخش وسیعتری از مخاط بینی دارای گیرنده هایی بویایی است.در ادمی حدود 50 میلیون گیرنده ی بویایی وجود دارد از انتهای هریکی ازین گیرنده ها  6یا 8 زائده بیرون زده است که به آن مژک های بویایی میگویند.مخاط بویایی دارای گیرنده های متفاوتی است که هرکدام نسبت به بوی خاصی حساسیت بیشتری دارد.(بینی در حدود 10000 بو را حس میکند). مژک های بویایی حاوی گیرنده های پروتئینی هستند که با ملکول های بو،پیوند میخورند.این امر سبب تحریک سلول گیرنده و تولید پیام عصبی میشود که به سمت مغز می رود یکی از ویژگی های گیرنده های بویایی،سازش آنها با محرک است،به این معنی که حس بویایی پس از مدتی به پیام های دریافتی عادت میکند.

 

One anonymous بازدید : 107 چهارشنبه 21 آبان 1393 نظرات (0)

تغییر قطر عدسی برای تشکیل تصویر بر روی شبکیه تطابق نام دارد.مثلا وقتی به اشیای دور نگاه میکنیم قطر عدسی کم میشود و وقتی به اشیای نزدیک نگاه میکنیم عدسی قطرش زیاد میشود.

تعداد صفحات : 10

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    مطالب این سایت در چه حد براتان مفید بوده است؟
    صفحات جداگانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 91
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 10
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 20
  • بازدید ماه : 53
  • بازدید سال : 7,940
  • بازدید کلی : 49,841