loading...
food for your mind
One anonymous بازدید : 907 پنجشنبه 09 بهمن 1393 نظرات (0)

هرگاه هوا از میان تارهای صوتی به شدت عبور کند،آنها را مرتعش و ایجاد صدا میکند.تارهای صوتی،از دونوار قابل ارتجاع غضروفی شکل تشکیل یافته اند که در داخل هنجره قرار دارند.این قسمت از بدن انسان را در اصطلاح جعبه ی صدا می نامند که در بالای نای قرار گرفته و به صورت ناحیه ی برجسته ای از بیرون گلو مشخص و به ((سیب آدم)) معروف است.

ماهیچه های حنجره با تغییر شکل تارهای صوتی قادرند صداهای مختلفی تولید کنند.هرگاه تارهای صوتی،نزدیک یکدیگر باشند،صدای کوتاه و هنگامی که از یکدیگر دور باشند،صدای بلند تولید میشود.هرچه شدت هوای خارجی بیشتر باشد،صدای تولید شده نیز رساتر و بلندتر  خواهد بود.با استفاده از عضلات گردن ،دهان و لب ها صدا به کلمه تبدیل میشود.

هنگام بلوغ صدای پسر ها تغییر میکند و دورگه میشود. در اثر فعالیت هورمون نرینگی،اندام ((تستو اِسترون)) حنجره بزرگتر ، و تارهای صوتی کشیده تر میشوند در چنین مواقعی گفته میشود که  پسرهای دارای صدای بم یا مردانه شده اند.

ساختمان حنجره

One anonymous بازدید : 111 سه شنبه 07 بهمن 1393 نظرات (0)

عمل لرزیدن بدن از سرما،طی 4 مرحله صورت میگیرد.هیپوتالاموس  در پایین مغز،دمای بسیار پایین را حس میکند و پیامی مبنی بر تسریع در میزان فعالیت و سوخت و ساز داخلی،برای غده ی تیروئید می فرستد،سپس ماهیچه ها ی بدن به تناوب و به سرعت شروع به انقباض و انبساط و با لرزاندن مرتب اندام،تولید گرما میکنند.اعصاب مغز،پیامی هم برای پوست می فرستند تا با تنگ کردن سوراخ ها و منافذش،از هدر رفتن گرما جلوگیری و ذخیره ی حرارت بدن راتنظیم کند.

One anonymous بازدید : 168 شنبه 27 دی 1393 نظرات (0)

آلبرت انيشتين
دانشمند آلماني (1879- 1955)

«آلبرت انيشتين» در چهاردهم مارس 1879 در شهر «اولم» واقع در ناحيه «ورتمبرگ» آلمان متولد شد. وقتي كه آلبرت يك ساله بود، خانواده وي از اولم عازم مونيخ گرديدند. پدر آلبرت، هرمان انيشتين، كارخانه كوچكي براي توليد محصولات الكتروشيميايي داشت و با كمك برادرش كه مدير فني كارخانه بود، از آن بهره برداري مي كرد. وي از لحاظ عقايد سياسي با حكومت پروسي ها مخالفت داشت، اما امپراتوري جديد آلمان را ستايش مي كرد و صدر اعظم آن « بيسمارك » و ژنرال « مولتكه » و امپراتور پير يعني « ويلهم اول» را مورد تجليل قرار مي داد. مادر انيشتين كه پائولين كوخ نام داشت، بيش از پدر زندگي را جدي مي گرفت و از احساسات هنرمندانه اي برخوردار بود.
آلبرت كوچولو به هيچ عنوان كودك عجوبه اي نبود و حتي مدت زيادي طول كشيد تا سخن گفتن را بياموزد؛ بطوريكه پدر و مادرش وحشت زده شدند كه مبادا فرزندشان ناقص و غيرعادي باشد. اما بالاخره شروع به حرف زدن كرد، ولي غالباً ساكت و خاموش بود و هرگز بازيهاي عادي كودكان را دوست نداشت. تحصيلات ابتدائي خود را طبق تعاليم كاتوليك گذراند و از آن لذت فراوان برد و حتي در دروسي  كه به شرعيات و قوانين مذهبي كاتوليك بستگي داشت، چنان قوي شد كه توانست در هر مورد كه همشاگردانش قادر نبودند به سوالهاي معلم جواب دهند، به آنها كمك كند. انيشتين جوان در ده سالگي مدرسه ابتدائي را ترك كرد و در شهر مونيخ به مدرسه متوسطه « لوئيت پول» وارد شد.

برای اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید-

One anonymous بازدید : 265 جمعه 26 دی 1393 نظرات (0)

...

یکی از مفاهیم بنیادین زیست‌شناسی نظریه سلولی یا نظریه یاخته است که بنا بر آن: تمام موجودات زنده (جانوران-گیاهان-تک‌یاختگان) از یاخته و فرآورده‌های فعالیت یاخته پدید آمده‌اند.

این نظریه با پژوهش‌های بسیاری که در سدهٔ نوزدهم توسط پژوهشگرانی مانند دوتروشه (در سال ۱۸۲۴)، تورپن (در سال ۱۸۲۶) انجام شد شکل گرفت و کمی پس از طرح آن مشخص شد که هر یاخته از تقسیم یاخته‌ای پیش از خود پدید می‌آید. پس از چندی، نشان داده شد که همانندی‌های اساسی در فعالیت‌های سوخت‌وسازی همهٔ یاخته‌ها وجود دارد و فعالیت جاندار روی‌هم‌رفته نتیجه مجموع فعالیت‌ها و برهمکنش واحدهای یاخته‌ای سازندهٔ آن است.

نظریه یاخته تاثیر زیادی بر همه زمینه‌های پژوهشی زیستی داشته‌است. پیشرفت و تکامل زیست‌شناسییاخته‌ای در سدهٔ بیستم به دو دلیل عمده بوده‌است: افزایش حد تفکیک وسایل تجزیه که مهمترین آنها میکروسکوپ الکترونی و فنون مربوط به پراکندگی پرتو ایکس می‌باشد. نزدیکی یاخته‌شناسی با رشته‌های دیگر پژوهش زیستی بویژه با ژنتیک، فیزیولوژی و زیست‌شیمی که سرانجام به از میان رفتن مرزهای ساختگی این علوم و ایجاد دانشی بر پایهٔ ساختمان مولکولی یاخته انجامید.

One anonymous بازدید : 209 پنجشنبه 25 دی 1393 نظرات (0)

الماس، یکی از گرانبهاترین و زیباترین سنگهای موجود در طبیعت با متولدین فروردین ارتباط بیشتری برقرار می کند. این سنگ اعتماد به نفس را افزایش می دهد و احساس شکست ناپذیری را در انسان تقویت می کند.الماس یکی از قدیمی ترین سنگهای موجود در طبیعت است که خاصیت تصفیه کنندگی دارد و مخصوصا روی کارکرد کلیه ها و مثانه اثر مثبتی می گذارد. علاوه بر آن کارایی و قدرت سنگهای دیگر را هم افزایش می دهد. فراموش نکنید متولد هر ماهی هستید و از هر سنگی استفاده می کنید افزودن الماس به گردن بند خود را از یاد نبرید . الماس به تقویت مثانه و کلیه ها کمک می کند و از بوجود آمدن سنگ کلیه و مثانه جلوگیری می نماید. الماس برای از ابین بردن بیماری (( عسرالبول)) (بند آمدن ادرار) مفید است. لذا پیش نهاد می کنند که آن را بر روی چاکرای خاجی ( شکم) قرار دهند. گذاشتن الماس بر روی شکم سبب رفع بعضی از ناراحتی ها و مشکلات دستگاه گوارشی و مسمویت ها و تقویت معده و روده ها می شود. همراه داشتن الماس برای زن حامله که زایمانش نزدیک است، مفید بوده و وضع حمل او را آسان می کند. استفاده از الماس به ویژه گذاشتن آن روی روی چاکرای پیشانی و چاکرای تاج برای تقویت اعصاب و درمان بیماری صرع و رعشه بسیار مفید است و به مغز نیرو و انرژی می دهد، قوه حافظه و استعداد را تقویت می کند، اندیشه و ذهنیات را پاک می کند و نیروهای منفیس و اندیشه های فاسد را دور می نماید.

 

One anonymous بازدید : 143 پنجشنبه 25 دی 1393 نظرات (0)

 آماتیست ( گمست)، سنگ کریستالی بنفشی که به اضطراب پایان می دهد سنگ متولدین بهمن ماه است. این سنگ ضد اضطراب و کابوس است و برای کسانی که بدخواب هستند یا مدام کابوس می بینند توصیه شده است. تجربه نشان داده است که افراد مضطرب وقتی آماتیست همراه خود دارند به آرامش می رسند . آمیتیست اراده را تقویت می نماید. حکما عقیده دارند که استفاده از این سنگ برای ترک عادات ناپسند بسیار مفید است. لذا معتادانی که قصد ترک مواد مخدر، سیگار و یا مشروبات الکلی را دارند، از این سنگ استفاده می کنند. هم چنین سنگ به دلیل ارتباط با چاکرای پیشانی و تاج، برای رفع دردهای ناشی از میگرن و سردردهای عصبی و نیز بهبود حمله های عصبی به ویژه صرع، بسیار مفید است. علاوه بر آن، برای رفع بی خوابی و کابوس سفارش می کنند که آن را زیر بالش بگذارند و بخوابند.آمیتیست با رنگ بنفشی که دارد، ارزش فوق العاده ای در شفابخشی، خصوصا در زمینه درمان با رنگ ها دارد. زدودن انرژی منفی، از دیگر ویژگی های آمیتیست است که آن را به انرژی های مثبت تبدیل می کند. تکه ای از سنگ آمیتیست را در گوشه ای از اتاق یا محل کار خود قرار دهید تا علاوه بر پراکنده شدن  انرژی های مثبت در فضا و ذهن و روح شما، به تعادل و آرامش دست یابید و از تشویش، اضطراب و هراس، دور گردید .


 

One anonymous بازدید : 149 پنجشنبه 25 دی 1393 نظرات (0)

 

 

سنگ متولدين اين  ماه  آكوامارین است  . استفاده از آکوامارین سیستم دفاعی بدن را به ویژه در برابر آلرژی ها و حساسیت ها تقویت می کند. مالیدن آکوامارین و نیز گذاردن آن برای ساعاتی در استکان آب و مالیدن آن آب به پوست ، حساسیت های پوستی را رفع می کند. گذاشتن سنگ آکوامارین بر روی چاکرای گلو برای فعال کردن و پاک سازی این چاکرا از انرژی های منفی و درمان بیماری های مجرای تنفسی، برونشیت، ریه ها، التهاب حنجره و تقویت تارهای صوتی بسیار مفید است. اکوامارین قدرت بیان و هوش را افزایش می دهد و به ما کمک می کند آگاهی خود را افزایش دهیم. در قدیم نیز دریانوردان از این سنگ استفاده می کرده اند و آن را نوعی طلسم برای نگهداری خود از حوادث دریا نوردی می دانسته اند. متولدین‌ اسفند خصوصیاتی‌ دارند كه‌ با متولدین‌ دیگر ماه‌های‌ سال‌ كاملاً متفاوت‌ است؛ از بارزترین‌ این‌ موارد آرام بودن‌ را می توان‌ نام‌ برد. سنگ‌ این‌ ماه‌ آبی‌ روشن‌ است؛ رنگی‌ كه‌ به‌ انسان‌ آرامشی‌ همراه‌ با نشاط‌ می ‌دهد . مخصوص‌ جنس مؤنث‌ است. سیستم‌ ایمنی‌ و اعصاب‌ را تقویت‌ می ‌كند و باعث‌ آرامش‌ غدد مي شود .


 

One anonymous بازدید : 94 چهارشنبه 24 دی 1393 نظرات (0)

 

مفصل گوی و کاسه ای Ball and socket joint

در این مفاصل سر یک استخوان به شکل کره و سر استخوان دیگر به شکل یک کاسه است و این دو استخوان در یکدیگر فرو میروند مانند مفاصل ران و شانه. این مفاصل از آزادترین مفصل ها بوده و در همه جهات حرکت میکنند.

     

مفصل لولایی Hinge joint

این مفاصل مانند لولا فقط در یک جهت اجازه خم و راست شدن را میدهند مانند مفاصل آرنج و زانو و مچ پا که فقط در یک جهت حرکت کرده و حرکت جانبی ندارند.

 

مفصل محوری Pivot joint

در این مفاصل یک استخوان حول محور مرکزی استخوان دیگر میچرخد مانند مفصل بین استخوان های زند زیرین و زبرین و یا مفصل بین مهره های اول و دوم گردن

 

مفصل لقمه ای Condyloid joint

در این مفاصل انتهای یک استخوان که به شکل بیضوی و تخم مرغی است در حفره استخوان دیگر که آن هم بیضوی است میچرخد مانند مفصل مچ دست

 

 

 

 

جهت اطالاعات بیشتر و دیدن عکس ها به ادامه مطلب مراجعه کنید.
 

One anonymous بازدید : 318 چهارشنبه 24 دی 1393 نظرات (0)

 

 

    آسیب های زانو

 

زانو یکی از مهمترین مفاصل بدن محسوب می شود، به خصوص برای ورزشکاران، چرا که این مفصل در فعالیت های ورزشی به دلیل ارتباط ضعیف استخوان های آن با یکدیگر بسیار آسیب پذیر است.مفصل زانو در مقابل نیرو های که از طرفین به آن وارد می شود و نیرویی که حرکت چرخش در آن تولید می کند بدون دفاع است .در این مطلب آسیب های زانو را به شما معرفی می کنیم.

به ادامه مطلب مراجعه کنید

One anonymous بازدید : 109 شنبه 13 دی 1393 نظرات (0)

 

وراثت چیست؟

اگر با دقت به قیافه های ظاهری افراد یک خانواده بنگریم، متوجه خواهیم شد که چهره فرزندان کم یا بیش به والدین شباهت دارد وبرخی اوقات هم کوچکترین تشابهی بین آن ها وجود ندارد. اما مهم ترین حقیقت درباره انسان ها،آن است که غیر از موارد کاملا استثنایی هیچ گاه شباهت کاملی بین آنها وجود ندارد. فردی چشمان ضعیف دارد و یا از تشخیص بعضی رنگ ها عاجز است ولی دیگری خوب می بیند. بعضی ها حس بویایی شان خوب کار نمی کند و طعم غذاهارا درک نمی کنند در صورتی که دیگری خیلی خوب از عهده این کار برمی آید. حال اگر به کشور دیگری سفر کنیم چه بسا این تفاوتها شدیدترگردند و یا با اشکال متنوع تری از خصوصیات ظاهری واخلاقی در جوامع انسانی روبرو شویم. اما به راستی علت اصلی این تشابهات و اختلافات ازکجا ناشی می شود و آیا محیط زندگی، درایجاد آنها دخالت دارد یا خیر و اگر داشته باشد اثرآن تا چه اندازه است؟

به ادامه مطلب مراجعه کنید

تعداد صفحات : 10

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    مطالب این سایت در چه حد براتان مفید بوده است؟
    صفحات جداگانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 91
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 13
  • باردید دیروز : 450
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 535
  • بازدید ماه : 986
  • بازدید سال : 8,873
  • بازدید کلی : 50,774