loading...
food for your mind
One anonymous بازدید : 119 دوشنبه 20 بهمن 1393 نظرات (0)

 استخوان کشکک(patella):

بزرگترین اسخوان سزاموئید بدن بوده که در جلوی زانو قرار دارد. این استخوان مثلثی شکل و دارای دو سطح قدامی و خلفی است که سطح خلفی آن دارای رویه مفصلی است که با سطح کشککی استخوان ران مفصل می شود. سطح قدامی آن نسبتاً خشن بوده و تاندون عضله ی چهار سری رانی به ان می چسبد. در رفتگی این استخوان به سمت خارج شایع است.

One anonymous بازدید : 137 یکشنبه 19 بهمن 1393 نظرات (0)

دهان فضایی است که از جلو توسط لب ها،از عقب توسط تنگه دهانی،حلقی،از بالا توسط کام از پایین توسط دیافراگم دهانی(عضلات میلو هیوئید) و از طرفین توسط لپ ها یا گونه ها محدود می شود- لبها از بیرون توسط پست و از داخل توسط مخاط پوشیده شده اند. در ضخامت لب ها عضله مدور دور دهان قرار دارد. لب های فوقانی و تحتانی توسط چین مخاطی بنام مهار به لثه اتصال دارند.تنگه دهانی حلقی توس چین های کامی زبانی بوجود آمده و دهان را به حلق ارتباط می دهد.کام شمال دو بخش سخت و نرم می باشد و کام سخت 2/3 قدامی و کام نرم1/3 خلفی سقف دها را تشکیل میدهند.در انتهای خلفی کام نرم زبان کوچک قرار دارد.

لپها به گونه ها توسط عضلات شیپوری به وجود می آیند. و از داخل توسط مخاط پوشیده شده اند.

One anonymous بازدید : 117 یکشنبه 19 بهمن 1393 نظرات (0)

سیستم گوارش شامل مجموعه اعضایی است که کار دریافت، گوارش،جذب مواد غذایی و دفع مواد غیر قابل جذب را برعهده دارند.این سیستم غذای کافی را در اختیار سلول های بدن قرار داده تا بتوانند انرژی،رشد،نمو و تجدید بافت ها از ان استفاده نمایند.

سیستم گوارش حدود 9 متر طول داشته و به صورت لوله ای است که از دهان شروع شده و به مخرج ختم میشود. سیستم گوارشی را میتوان به دو قسمت تقسیم کرد:

1/لوله گوارش که شامل دهان،حلق،مری،معده، روده باریک و روده بزرگ می باشد.

2/ضمایم دستگاه گوارش که شامل غده ی بزاغی(بنا گوشی،تحت فکی،زیر زبانی)کبد و کیسه صفرا می باشد.

...

One anonymous بازدید : 153 شنبه 18 بهمن 1393 نظرات (0)

استخوان های دراز(long bonse):

در اندام ها یافت میشوند. برای مثال استخوان بازو،ران بند انگشتان و ساق پا و غیره. طول استخوان بیشتر از دو بعد دیگرش میباشد و شامل یک تنه یا دایَفسیس_Diaphysis_و دو انتها  یا اِپیفیسیس_epiphyeal_ جدا می شود که اِپیفیسیس توسط یک صفحه غضروفی به نام اپیفیزیال جدا می شود که رشد طولی استخوان را تا پایان بلوغ برعهده دارد و بعد  از آن استخوانی می شود. قسمتی از دایفیسیس که مجاور صفحه ی اپیفیزیال قرار دارد، متَفِسیس نامید می شود. تنه دارای یک حفره ی مرکزی است که حاوی مغز استخوان است. قسمت خارجی تنه از استخوان متراکم تشکیل شده که روی آن یک بافت هم بندی به نام پریاستیوم می پوشاند. انتهای استخوان های بلند از استخوان اسفنجی تشکیل شده است که توسط یک لایه نازک از استخوان متراکم احاطه شده است. سطوح مفصلی استخوان های از غضروف هایلین پوشیده شده است.

One anonymous بازدید : 107 پنجشنبه 16 بهمن 1393 نظرات (0)

نور مرئی (که معمولاً بطور خلاصه نور گویند) تابش الکترومغناطیسی است که به چشم انسان و دیگر موجودات مرئی و مسئول حس بینایی است. نور مرئی با طول موجی از حدود ۳۸۰ تا حدود ۷۴۰ نانومترجای دارد. محدوده نور مرئی بین دو نور نامرئی مادون قرمز، که در طول موج‌های بلندتر و نور نامرئی ماوراء بنفش، که در طول موج‌های کوتاه تر یافت می‌شود قرار دارد. به نور در فارسی پرتو هم می‌گویند.

 

 برای اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید.

 

One anonymous بازدید : 113 چهارشنبه 15 بهمن 1393 نظرات (0)

شاتل فضایی، اولین فضا پیمایی است که قابلیت استفاده مجدد را دارد. این وسیله به منظور پایین اوردن هزینه ها در استفاده ی مجدد از سامانه های پرتاب ماهواره ای و سایر عملیات فضایی، ابداع شد. شاتل در حقیقت هواپیمای غول پیکری دارای موتور های قدرتمند مجهز با راکت و باله هایی سه گوش است و با هدف پرتاپ دو موشک کمکی با سوخت جامد در طرفین و یک مخزن بزرگ با سوخت مایع در زیر شکم، طراحی شده است. پس از عملیات پرتاب، موشک ها و مخزن سوخت از بدنه ی شاتل جدا می شوند و برای استفاده ی مجدد نگه داری می شوند. پس از قرار گفتن شاتل در مدار زمین، دریچه ی مخصوصش باز و همواره رها می شود؛یا اینکه سایر عملیات و ماموریت های فضایی توسط سرنشینان انجام می پذیرد. شاتل هنگام بازگشت،مانند یک هواپیمای معمولی روی باند فرودگاه می نشیند.

شاتل فضابی

One anonymous بازدید : 159 چهارشنبه 15 بهمن 1393 نظرات (0)

♦منطقه ی بیابانی،ساختاری متنوعی دارد که در اثر عواملی نظیر باد و آب و وجود عناصری مانند گِل و لای،ماسه و دیگر رسوبات به وجود آمده است. شبکه ای از جویبار های خشک و طبیعی، در اثر ریزش باران،به کانال های پر آبی تبدیل می شوند. جریان تند و سریع این آبها باعث شکستگی تخته شنگ ها و کوه های این مناطق شده، رسوبات را به دهانه ی دره ها انتقال می دهند. این مواد به صورت رسوبات آبرفتی تجمع پیدا می کنند. گاهی اوقات، آب در مناطق پستی از بیابان، جریان پیدا کرده و دریاچه های موسمی را تشکیل می دهد.مقداری از این آب ها به اعماق زمین، نفوذ کرده، و مقداری هم تبخیر می شوند؛ به این ترتیب،تپه های خاکی بزرگ،کوچک و مسطحی به وجود می آید.

♦مناطق وسیعی از بیابان را ماسه و شن های روان(رَمل) می پوشاند که در اصطلاح به ((دریای شن)) معروف است. این شن های روان،مناطق بزرگی از قاره های افریقا،آسیا و استرالیا را پوشانده اند.فرسایش بیابان ها

One anonymous بازدید : 127 دوشنبه 13 بهمن 1393 نظرات (0)

نام چارلز داروین دانشمند انگلیسی به خاطر نظریه اش در مورد فرضیه تکامل که پس از سال ها مطالعه و سفر دریای اکتشافی بدست اورده است، در یادها و خاطره ها باقی مانده است

او کشف کرد که بسیاری از جزایر کوچک دارای موجودات منحصر به فردی  می باشند. داروین توانست نشان دهد که چگونه این موجودات با دیگر گونه های نزدیکشان که در جاهای دیگر زندگی می کنند ، تفاوت دارند. به عنوان مثال در جزایر گالاپاگوس گونه ای منحصر به فرد از زندگی حیوانی را یافت که حیوانات بر اساس فعالیت زیستی خود، دور از سرزمین اصلی زندگی می کنند.

زرافه یک مثال بارز است که نشان می دهد چگونه جهان هستی به فرضیه تکامل کمک کرده است. اجداد زرافه ها دارای گردن های دراز تری نسبت به زرافه های کنونی بوده اند. دلیل درازی گردن ها این بوده است که بتوانند به غذای بیشتر دست رسی پیدا کنند.

لاک پشت غول پیکر تنها یکی از جانورانی است که چارلز داروین در زمانی که برای دیدن جزایر گالاپاگوس رفته بود کشف کرد.

One anonymous بازدید : 127 یکشنبه 12 بهمن 1393 نظرات (0)

...

با گرم و سرد شدن،جو منبسط و منقبض شده و سبب به وجود آمدن تغییراتی در فشار و حرکت هوا می گردد. قطره های آب داخل ابر در قسمت فوقانی آن دارای بار الکتریکی مثبت  و در قسمت تحتانی آن دارای بار الکتریکی منفی هستند . رمانی که بار منفی به اندازه ی کافی به بار مثبت جذب کننده ی روی زمین یا روی ابر دیگری نزدیک میشود ، نیروی الکتریکی  به صورت نور زود گذر آزاد میشود . ممکن است همزمان با صدای بلندی به نام تندر یا غرش شنیده شود. دلیل آن گرم شدن بیش از حد هوا است که هنگام انبساط ناگهانی آن صدای انفجار مانندی شنیده میشود. هرچند، انبساط ناگهانی  آن صدای انفجار مانندی  شنیده میشود. هرچند ، از آن جایی که نور سریعتر  از صدا در هوا حرکت میکند، برق زدن را پیش از شنیدن صدای غرش می بینیم.

One anonymous بازدید : 153 یکشنبه 12 بهمن 1393 نظرات (0)

...

زمانی که ورزش می کنید، ماهیچه های بدن شما منقبض می شوند ماده ای را تولید می کنند که اسید لاکتیک نامیده میشود. این اسید به عنوان سم در بدن عمل می کند. اسید لاکتیک  سبب پدید آمدن احساس خستگی در ماهیچه ها می شود. اگر اسید از ماهیچه ها حذف شود،احساس خستگی متوقف شده و مجدد می توانید به کار خود ادامه دهید. بنا براین احساس خستگی پس از ورزش ماهیچه ای نتیجه نوعی مسمومیت درونی می باشد که در بدن پیش میرود.البته بدن به این نوع احساس خستگی نیاز دارد که باید برای رفع آن به استراحت بپردازد. در طول مدتی که شخص استراحت می کند ، مفاصل بدن منابع مایع مخصوص و لزجی را که به مصرف رسانده است،جایگزین می کند.این بسیار حائز اهمیت است که شما قبل  و بعد از انجام حرکات ورزشی ماهیچه هایتان را بکشید تا اسید لاکتیک تولید شده و در تمام عضله پخش   و پراکنده گردد.

تعداد صفحات : 10

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    مطالب این سایت در چه حد براتان مفید بوده است؟
    صفحات جداگانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 91
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 15
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1
  • بازدید ماه : 989
  • بازدید سال : 8,876
  • بازدید کلی : 50,777